Hoe ga jij om met de uitdagingen in je leven?


We hebben geen invloed op wat ons overkomt. Wel op hoe we er mee omgaan.
Voor mijn burn-out schoot ik in de piekerstand en kwam ik er niet meer uit. Dat hielp niets kan ik je vertellen. De situatie veranderde er niet van en ik ging me er niet beter door voelen.

Maar wat dan wel, want als er iets naars gebeurd in je leven of dat van de mensen om je heen, maak je je toch automatisch zorgen?

Natuurlijk schiet je hoogstwaarschijnlijk eerst in de stress in zo’n situatie. Maar in de stress stand blijven, gaat je niets helpen.

Vraag jezelf eens af of er iets is dat jij kunt veranderen aan de situatie. Is het antwoord “ja”? Doe dan datgene wat jij kunt en laat het daarna los.
Is het antwoord “nee”? Laat het dan los.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Parkeer je piekergedachten dan, zeker wanneer het middenin de nacht is. Zeg in jezelf of hardop: “ja ik heb nu spanning. Echter deze gedachten zijn niet helpend. Ze gaan de situatie niet veranderen. Er is nu niets dat ik kan doen. Ik parkeer deze gedachten.”. Adem een keer diep in en blaas uit. Herhaal wanneer dit nodig is.

Het is menseigen om ons zorgen te maken. Echter denk liever in hartjes (liefde) aan de situatie of persoon. Dat werkt beter. Voor de situatie/ander, maar zeker ook voor jou!

Ennnn, kom in beweging. Letterlijk! Ga wandelen, springen, fietsen of whatever, maar beweeg. Haal de stress uit je lijf.

Reacties

Populaire posts